• The Conforming, The Innovating and The Connecting Teacher: A qualitative study of why teachers in lower secondary school adopt physically active learning 

      Lerum, Øystein; Tjomsland, Hege Eikeland; Leirhaug, Petter Erik; McKenna, Jim; Quaramby, Thomas; Bartholomew, John; Jenssen, Eirik S.; Daly-Smith, Andy; Resaland, Geir Kåre (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper explores why teachers adopt physically active learning (PAL). Data were collected through ‘go-alongs’ supplemented by individual interviews with 13 teachers in seven Norwegian lower secondary schools. Data were ...
    • Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner? 

      Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik; Aadland, Helga (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Siden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på ...
    • Fair play i kroppsøving - styringsreiskap eller danning? 

      Fretland, Reidun Nerhus; Lauritzen, Åge; Fossøy, Joar; Leirhaug, Petter Erik (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Fair play er ifølgje læreplan i kroppsøving ein kompetanse elevane skal praktisere og utvikle gjennom heile opplæringsløpet. Både i skulens styringsdokument og i teori trer fair play fram med ein klar danningsfunksjon. ...
    • Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014 

      Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ...
    • Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven 

      Sæle, Ove Olsen; Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik; Hallås, Bjørg Oddrun; Loftesnes, Jan Morten (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ...
    • Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving 

      Lauritzen, Åge; Fretland, Reidun Nerhus; Fossøy, Joar; Leirhaug, Petter Erik (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Fair play som omgrep fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Det forsterka fokuset på fair play i kroppsøving er allereie drøfta i fleire artiklar, men det føreligg lite forsking med ...
    • Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving 

      Arnesen, Trond Egil; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Loftesnes, Jan Morten; Sæle, Ove Ronny Olsen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i ...
    • Vurdering i kroppsøving 

      Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik; Nilsen, Ann-Kristin (Chronicle, 2010)
    • Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede 

      Mandelid, Mathias; Abelsen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...